FORGOT YOUR DETAILS?

Cum ierneaza albinele

Marti, 4 Ianuarie 2011 / Scris in Apicultura organica si naturala

Una dintre etapele din viata coloniei de albine care ne preocupa destul de mult este iernarea. Aflandu-ne exact in aceasta perioada hai sa zabovim putin pe-aici.

 In primii mei ani de apicultura foloseam la impachetare ca toata lumea paturi, diafragme de polistiren, urdinis cat mai mic sa nu intre frigul…ce mai , eram dedicat, iar in primavara  mucegaiul si diareea erau prezente. Asta pentru ca din start punctul de plecare era gresit. Asa l-am invatat si eu ca multi altii, practicandu-l pana la un moment dat.

 Ca o ciresica de pe tort iti spun ca acum pentru mine urdinisul are doar valoarea intrarii/iesirii albinelor. Indiferent de anotimp, indiferent de vreme. Ce parere ai?

 Majoritatea stuparilor au obiceiul sa infofoleasca bine albinele cu tot felul de haine sau substante, plecand de la blugi , trecand pe la izmene si ajungand la vata minerala sau mai rau, carton asfaltat. Eu nu ma gandesc decat la toxicitatea pe care o genereaza materialele de constructii, nu la altceva. Ma amuz chiar cand imi amintesc de unul care a epuizat toamna stocul de blugi de la un magazin second , iar in primavara toate gardurile erau pline de blugi uzi si mucegaiti(avea omul peste 100 de stupi, ce vrei).

 Ei…dar albina nu moare niciodata de frig daca are mancare, la ce bun sa o invelim? Si daca nu are mancare, moare din aceasta cauza….deci tot o invelim degeaba.

 Acum pentru inceput cateva notiuni generale.

 Odata cu scaderea temperaturii colonia  se strange in ghem , acesta fiind o structura sub forma de elipsa. Poate ai citit si tu cate ceva, ghemul are o coaja si un miez. In coaja stau albinele batrane, in centru cele tinere cu regina. Caldura difuzeaza asadar de la centru catre periferie pastrand o temperatura medie de 14-15 grade in lipsa puietului si 35-36 de grade la aparitia acestuia. Pentru a genera caldura albinele trebuie sa consume hrana energetica(miere). Pentru a rezista cat mai bine vremii potrivnice si a fi longeviva trebuie sa aiba un corp gras consistent pregatit pe polenul consumat in toamna din abundenta.

 Temperatura in centrul ghemului este cea mai ridicata, scazand pe masura ce inaintam catre periferie. Interesant, in exteriorul ghemului la cativa mm termometrul arata numai cu 1-2 grade mai mult decat temperatura de afara. Asta inseamna ca albina incalzeste doar ghemul si nu lada in care se afla. Bine, dar cum elibereaza caldura?

 Simplu, consumand miere si miscand usor din aripi. Doar miere. Pastura este utila la cresterea primului puiet in primavara, fiind deci o hrana plastica, cu continut ridicat de proteine.Dar despre acestea vom discuta mai pe larg cand vom vorbi de nutritie.

 Pana aici cam stim cu totii despre ce este vorba daca am deschis cateva carti de apicultura. Din fericire in stuparit partea practica e cea mai importanta. Este esential sa conducem existenta coloniilor cat mai aproape de starea de echilibru si sa generam cat mai putini factori de stres. Acum intuiesti care este cel mai mare dusman al albinelor.

Priveste in acest videoclip modul meu de iernare. Poti sa-mi lasi un mesaj pe site. Iernare uscata!

3 raspunsuri pentru “Cum ierneaza albinele”

  1. Racaru Razvan a scris :

    As dorii sa aflu noutati

  2. Alin a scris :

    Salut doctore! Îmi permit aceast? abordare, pt. c? am v?zut c? ?i tu ai o abordare colegial?. Am o mare nel?murire, (pe care sper s? o g?sesc ?i în cartea ta) vis-a-vis de modul de iernare a albinelor cu folie. Vreau s?-?i spun c? începând din acest an am trecut pe sistemul fund cu plas?+folie ?i a? vrea s? ?tiu mai multe despre modul cum trebuie preg?tite coloniile pt. iernat. ?tiu, s-a discutat foarte mult despre aceast? tem? pe forumul stup?ritul, îns? tot am r?mas cu unele nedumeriri. Din câte am citit (confirmând b?nuiala mea), nu trebuie l?sat? nicio fant? în folia-podi?or, nedumerirea venind din deschiderea „fundului gol”. Care este gradul de deschidere al fundului – unii spuneau c? 60% din suprafa?a fundului – îns? eu m? întreb gradul de expunere/deschidere al fundului nu este propor?ional? cu m?rimea coloniei, pentru c? trebuie s? existe o diferen?? între expunerea unei familii iernate pe 10 rame ?i alta pe 5 rame?

    o zi pl?cut?!!!

  3. centrala pe gaz a scris :

    Salutare si bine v-am gasit, sunt bucuros ca citesc asemenea articole interesante, ca de ceva vreme….nu am mai citit ceva interesant.what ever, e bine ca inca mai gasesc bloggeri talentati in Romania care nu copiaza de pe alte site-uri si ofera vizitatorilor subiecte bune.Tine-o tot asa.

TOP